Dear diary

Ik kom ze elke keer tegen als ik m’n kamer uit mest, de dagboekjes van vroeger. Schattige Winnie the Pooh of K3 dagboekjes volgeschreven met grote slordige hanenpoten en kleutertekeningetjes.  En o, wat is dat toch leuk om terug te lezen. Ja, vroeger hield ik het nog vol, een dagboek bijhouden. Nu probeer ik het op z’n minst twee keer jaar, maar nooit hou ik het langer dan een paar weken vol. Het schrijven duurt lang, en je krijgt er ongelooflijke pijn van in je handen. Maar ik heb er nooit aan gedacht dat er natuurlijk veel meer manieren dan het oude vertrouwde papieren dagboek zijn om je levensverhalen bij te houden.

Filmdagboek

Wat heb je nodig? Een foto/video camera of gewoon een mobieltje met camera met filmfunctie. Elke dag (of elke week of elke maand, gewoon zo vaak als je er zin in hebt. Je doet het voor je plezier, onthoud dat goed!) lucht je je hart aan je camera. Een andere manier is gewoon hele delen van je dag filmen. Een voorwaarde voor het filmdagboek is wel een geheugenkaart met veeeel geheugen!

Fotodagboek

Hiervoor is het enige wat je nodig hebt een fotocamera of een mobiel met camera. Maak de hele dag door, van alles wat je doet foto’s. Ook hiervoor is een geheugenkaart met flink wat geheugen wil handig, maar dit is heel erg leuk om later terug te kijken!

Tip: Kies om de zoveel tijd de leukste/mooiste foto’s uit en maak er een mooi fotoalbum van.

Plakboek

Begin een scrapbook! Kies een mooi schrift uit, en plak/schrijf/teken daarin alles wat je meemaakt. Van gekke foto’s tot mooie gedichtjes en van snoeppapiertjes tot spiekbriefjes.

Digitaal dagboek

Voor de minder creatievere en schrijvers onder ons, die wel een dagboek willen bijhouden maar een hekel hebben aan de kramp in hun vingers: een digitaal dagboek! Het is eigenlijk precies hetzelfde als een normaal dagboek alleen dan op je mobiel of computer. Let er wel goed op dat je de dagboekbestanden goed beveiligd als je er privé dingen in hebt gezet!

Nou ik ga nog een poging wagen om een dagboek te beginnen! Ben benieuwd hoe lang ik het dit keer vol ga houden, haha.

Liefs, Maartje

Een gedachte over “Dear diary

Geef een reactie

