Ben je boos, pluk een roos

Het is lente, de tijd van bloemen, vogels, vlinders, verliefdheid en de zon. Maar als ik naar buiten kijk lijkt niets van dat alles waar. Het is grijs en grauw, nergens een fluitend vogeltje te bekennen, nog geen vlinder gezien en een nieuwe liefde lijkt er voor mij ook niet in te zitten. En tja, daar word ik toch wel en beetje lichtelijk depri van. Weer vrolijk worden? Volgens mij onmogelijk… Toch heb ik even op internet rond gezocht, en zo heb ik een paar tips gevonden om weer lachend deze grijze lente door te komen.

Het klinkt bijna te simpel om waar te zijn, maar het werkt echt: Lach! Door te lachen maakt je lichaam stoffen aan waardoor je dat blije en gelukkige gevoel krijgt. Het hoeft niet eens een echte lach te zijn, gewoon je mondhoeken omhoog is al genoeg. Probeer een minuut lang achter elkaar te lachen, en je zult merken dat je je stukken beter voelt.

Als het aan mij ligt is dit de leukste tip: chocola eten! Als je chocola eet komt er in je hersenen weer zo’n stofje vrij (endorfine) waarvan je blij en gelukkig wordt. Dus ik zeg: aanvallen maar!

Zelf word ik van hardlopen alleen maar chagrijniger, maar bij sommige mensen schijnt het te helpen. Ook hier komt weer o.a. onze goede vriend endorfine vrij. Behalve dat je er het blije en gelukkige gevoel van krijgt krijg je door hardlopen meer zin in het nemen van initiatieven,  ga je beter presteren en heb je minder stress.

Waarschijnlijk heb je het zelf ook al weleens opgemerkt, maar een dikke knuffel kan je soms goed uit de put helpen. Dus geef je vader/moeder/zusje/broer/vriendin/vriendje of een willekeurig persoon eens een flinke knuffel, en je zult zien dat het gelijk beter met je gaat.

Als je naar je lievelingsmuziek luistert word je ook blij! En ook hier worden er weer stofjes aangemaakt waardoor je blij wordt. Het is wel belangrijk dat je muziek die je leuk vindt, en die vrolijk is luistert. Want van muziek waar je een hekel aan hebt of depressieve muziek word je juist down.

Ja ja, die goede oude koopkick. Het maakt niet uit wat je koopt, als is het maar een prulletje uit de action, van iets nieuws kopen word je blij. Maar pas alsjeblieft wel op je portemonnee! Bij deze manier van vrolijk worden heeft geld vleugeltjes!

En we kennen waarschijnlijk allemaal wel het oude kinderversje: Ben je boos? Pluk een roos. Zet hem op je hoed, en morgen is alles weer goed.

Liefs, Maartje

Geef een reactie

