De betekenis van je dromen

Een paar dagen geleden schreef ik dit bericht over hoe je je dromen kan leren onthouden. Je dromen onthouden is natuurlijk leuk, maar wat ik er écht mee wil bereiken is leren wat mijn dromen betekenen. Daarom hier een bericht over dromen betekenissen. Dus eerst een beetje oefenen met ze onthouden, en dan uitvogelen wat ze betekenen!

Tumblr_m4c6lqdsls1r6ipclo1_400_large

Op de website van droominfo kun je intypen waar je droom over ging en dan leggen ze je uit wat het betekent voor je. Ik droomde bijvoorbeeld vannacht over vuurwerk, en over een oorlog. Als ik dat intik dan krijg ik dit:

Vuurwerk Als je droomt over vuurwerk, staat dit symbool voor enthousiasme, creativiteit en talent. Het zou er ook op kunnen wijzen dat je aan het opscheppen bent en een scene aan het maken bent. Een alternatieve uitleg is dat vuurwerk wijst op het vrijkomen van ingehouden of onderdrukte gevoelens.

Oorlog wanneer je droomt over oorlog, duidt dit op wanorde en chaos in je persoonlijke leven. Je zou een intern conflict of emotionele strijd kunnen ervaren. Je zou verscheurd kunnen zijn tussen verschillende aspecten van je persoonlijkheid: deze droom geeft aan dat je te agressief bent, of juist dat je niet assertief genoeg bent.

Ik moet eerlijk toegeven dat ik geen idee heb waar het bij mij op zou moeten slaan… Ik ben inderdaad wel enthousiast, en creatief, en heb vast ook wel een talent. Maar het stukje over oorlog vind ik wat moeilijker om te begrijpen…

dromen

Nou, genoeg over mezelf. Ik heb voor jullie even een lijstje gemaakt met de meest voorkomende dromen, en hun betekenissen:

Vallen Een vallende droom staat voor dat je onzekerheden en angsten hebt. Je hebt het gevoel dat je de boel even niet meer in de hand hebt. Dromen over vallen betekenen vaak ook dat je bang bent om te valen en je minderwaardig voelt.
Achtervolging Achtervolgd worden slaat meestal op angsten en stress. Als je nagaat door wie of wat je in je droom werd achtervolgt kan je bedenken waar door je je gestresst voelt, of waar je bang voor bent. Dit kan je helpen om van je angst/gestress af te komen.
Naakt Een droom waarbij je gewoon je dagelijkse dingen doet, en dan opeens merkt dat je geen kleren meer aan hebt, hebben heel veel mensen. Als je naakt bent heb je geen bescherming meer, waarschijnlijk probeert je onbewuste je duidelijk te maken dat je iemand probeert te zijn die je niet bent. Het kan ook zijn dat je bang bent om afgekeurd te worden, of onvoorbereid te zijn.

Vliegen Een droom waarin je kan dromen, duidt op dat je alles onder controle hebt, je hebt het goed voor elkaar en voelt een soort van macht.

 

Tumblr_m7nr8zqwfk1qeeyblo1_500_largeJe kan natuurlijk ook een app downloaden waarin je de betekenis van je droom in op kan zoeken. Ik heb de app iDream, en volgens mij is het best een goede. Als we het nu toch over dromen en apps hebben, heb ik nog een hele leuke aanrader, de app DreaMachine! Ze beweren dat je met deze app kan bepalen waar je droom over gaat, door speciale muziekjes af te spelen terwijl je slaapt. Ik heb het nog niet geprobeerd, maar ga het zeker snel een keertje doen!

Er is behalve die app, ook nog een andere manier om je dromen te sturen. Als je voor je gaat slapen, een kwartier heel sterk ergens aan denkt, zal je er waarschijnlijk ook over gaan dromen. Ik probeer het heel vaak, en soms lukt het ook!

 

Wat heb jij vannacht gedroomd? En wat betekende die droom?

Liefs, Maartje

Een gedachte over “De betekenis van je dromen

Geef een reactie

