Raar maar waar: Maartje gaat hardlopen #2

Zo’n anderhalve maand geleden schreef ik dit bericht waarin ik vertelde dat ik zou beginnen met hardlopen. En wonder boven wonder: ik heb het nog volgehouden ook! Ik heb het hardloop schema helemaal netjes uitgerend!

Tumblr_mabd5oioh11rt1dw9o1_500_largeIk gebruikte het schema hieronder, met als doel 15 minuten achter elkaar hardlopen. Als je niet 100 kilo weegt en geen verschrikkelijke conditie te doen, dan kan je het schema lachend uitrennen. Doordat het zo’n gemakkelijk schema is, houd je het wel langer vol. Als het gelijk moeilijk was begonnen was ik er misschien gelijk wel mee gestopt.

Week Training Pauze Totaal
Lopen Wandelen
(minuten) (minuten) (minuten)
1 5×1 5×2 15
2 8×1 8×1 16
3 4×2 4×2 16
4 5×2 5×1 15
5 2-3-2-3 1-2-1-2 16
6 3×3 3×2 15
7 4×3 3×1 15
8 3×4 2-1 15
9 5-5-3 1-1 15
10 2×7 2 16
11 10-5 1 16
12 15 15

Het is de bedoeling dat je drie keer per week rent en dat je dan een week lang het zelfde doet. Als je geen al te slechte conditie hebt kan je dat makkelijk wat sneller doen, maar het ligt eraan wat je zelf het fijnste vindt. Ik rende twee keer per week en deed elke keer al een volgende stap. Als je graag een ander schema wilt, kun je even kijken op runnersweb, daar hebben ze hele goede. Verder raad ik het ook echt aan om zo’n run app te downloaden. Daarmee kun je bijhouden hoeveel en hoe hard je loopt.

564041_10151016071229683_574379095_n_largeIk had wel één probleempje: ik had geen goede hardloop kleren. En kopen was een beetje te gevaarlijk, want tja, straks zou ik het maar twee weken volhouden… Als het warm weer was dan was mijn outfit prima, gewoon leuk kort sportbroekje en shirtje en schoenen had ik ook wel. Maar als het wat koeler was dan moest ik mijn grote swagerjacker broek aan, je weet wel zo’n grote joggingsbroek. Want helaas had ik niet zo’n officieel lange strakke hardloopbroek. Gelukkig heb ik nu bewezen dat ik het wél vol ga houden en ga ik lekker goede schoenen en broek kopen.

Move_large

Een echt doel had ik niet in het begin. Ik hoefde niet zo nodig af te vallen, een goede conditie hoefde ik nou ook niet perse. Maar ja, als ik eenmaal iets in mijn hoofd heb, dan komt het er niet meer uit. En het is natuurlijk gewoon hartstikke gezond! Dus ik hoop dat ik hierbij mensen zoals ik heb over kunnen halen. Als je al heel lang twijfelt en het moeilijk vind om de stap te zetten; doe het gewoon!

Ik ga nu denk ik maar aan een nieuw schema beginnen… Eentje om een half uur te kunnen hardlopen ofzo…

Liefs, Maartje

2 gedachten over “Raar maar waar: Maartje gaat hardlopen #2

Geef een reactie

