Tip: super snel zilver poetsen

Wij hebben thuis zilver bestek, alleen hebben mijn ouders geen tijd om het te poetsen. Maar mijn moeder vond ergens een  handige snelle manier om je zilver weer zilver te krijgen. Een paar dagen geleden probeerde ze het voor het eerst uit, en het werkt! Ik had nog wat zilveren sieraden die niet zo mooi meer waren, dus vanochtend heb ik die gelijk een schoonmaakbeurt gegeven!

Nou, ik zal even piekfijn uitleggen hoe deze handige tip gaat. Het kost echt maar iets van 7 minuutjes en het werkt heel goed! Ook nog heel fijn: je hebt alleen maar spullen nodig die je gewoon al in je keukenkastje hebt liggen.

Benodigdheden:

  • afwasteil
  • veel fijn zout
  • aluminiumfolie
  • kokend water

Begin met water te laten koken. Nu  knip je eens stuk aluminiumfolie af en leg je die in de teil. Dan pak je het zout en doe je een hele scheut zout erbij.

Als het water kookt giet je het in de teil. Dan ga je het met een lepel goed door elkaar roeren. Als je dat gedaan hebt is het tijd om je zilveren sieraden in de bak te gooien. Sorry, dit is een beetje een vage foto, maar als je goed kijkt zie je de sieraden in de teil liggen. Als het goed is begint het nu verschrikkelijk te stinken naar rotte eieren. Je laat het zilver zo’n vijf minuutjes in het water liggen. Het zilver wordt weer schoon door één of andere scheikundige reactie, daardoor gaat het ook zo stinken. Ik heb geen scheikunde, dus ik kan je helaas niet uitleggen hoe het precies zit.

Als de sieraden vijf minuutjes in het water hebben gelegen haal je ze eruit. De sieraden zijn nu schoon alleen de kans is groot dat je dat nu nog niet ziet doordat de viezigheid er nog op ligt. Daarom moet je nu het zilver even afspoelen met water en afwasmiddel en als het goed is, is het dan stralend schoon!

Bij mij werkte het super goed. Het is lastig om goede foto’s te maken van zilver, dus op de foto’s zie je het verschil niet heel goed, maar in het echt is het er wel! De sieraden die ik schoon heb gemaakt waren eerst helemaal zwart geblakerd en vies en nu zijn ze prachtig mooi zilver.

Liefs, Maartje

3 gedachten over “Tip: super snel zilver poetsen

Geef een reactie

